Isu-isu kontemporari akan bermula dengan
penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan matematik
di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada
perubahan dalam pendidikan matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu
di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai
perubahan paradigma dalam sejarah matematik, konsep bilik darjah dan proses
pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan
Sesungguhnya, fokus bagi kursus ini ialah 12 isu dalam pendidikan Matematik:
- Kebimbangan Matematik / Fobia Matematik
- Jurang Pencapaian
- Trends in International Mathematics and Sciences Study (TIMSS)
- Akses dan Ekuiti
- Bahasa Pengantar Pengajaran
- Pendekatan Pengajaran
- Standard Pengajaran Malaysia
- Pentaksiran
- Kurikulum
- Pensijilan Guru
- Budaya Sekolah
- Penggunaan Teknologi, khasnya ICT untuk Pembelajaran dan Pengajaran
0 comments:
Post a Comment