11. Budaya Sekolah




















Artikel 1
Budaya Sekolah: Implikasi Terhadap Proses Pembelajaran Secara Mengalami
Oleh: Ruhani binti Mat Min

Ulasan dan kritikan:
Kajian ini bertujuan melihat kesan budaya sekolah terhadap pengalaman pembelajaran yang dilalui oleh kaunselor pelatih semasa menjalani praktikum kaunseling di sekolah. Antara instrumen yang digunakan oleh pengkaji adalah temubual, pemerhatian, penulisan diari dan kajian dokumen.
Daripada keputusan kajian ini, didapati terdapat isu yang dihadapi oleh kaunselor pelatih semasa menjalani latihan praktikum kaunseling di sekolah. Antara isu yang dihadapi oleh kaunselor pelatih termasuklah status penerimaan perkhidmatan kaunseling, ketidaksediaan, tidak menghormati, dan kurang kerjasama. Pengalaman kaunselor pelatih menunjukkan bahawa pembelajaran mengenai tugas seorang kaunselor berkaitan langsung dengan budaya sesebuah sekolah.
Menurut kajian ini, budaya sekolah merupakan unsur yang signifikan dalam proses pembelajaran yang dilalui oleh kaunselor pelatih semasa menjalani praktikum kaunseling di sekolah. Pada hemat saya, budaya sekolah dapat memberikan kesan yang signifikan terhadap proses pembelajaran secara mengalami.
Tuntasnya, setiap sekolah mempunyai budaya sekolah yang berbeza.


Artikel 2
Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kewujudan Budaya Sekolah
Oleh:

Ulasan dan kritikan:
Secara umum, sekolah merupakan sebuah institusi sosial yang memainkan peranan yang amat penting dalam mengubah kehidupan masyarakat. Sekolah adalah pengubah minda dan sekolah adalah penentu kepada budaya dan pembangunan sesebuah negara. Sesungguhnya, cita-cita Falsafah Pendidikan Kebangsaan menjadi rujukan kajian ilmiah.
Antara faktor-faktor yang mempengaruh kewujudan budaya sekolah termasuklah sekolah sebagai institusi formal, sekolah merupakan organisasi berdasarkan waktu, sekolah merupakan institusi yang digred mengikut umur pelajar, upacara dan keramaian yang dilaksanakan di sekolah, serta matlamat institusi berkenaan
Menurut artikel ini, ciri-ciri yang tergolong di bawah budaya sekolah ialah budaya ilmu, budaya insan yang kamil seperti yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan, budaya kepimpinan, budaya kerja, budaya komunikasi dan budaya bilik darjah. Budaya sekolah yang sihat ialah ciri-ciri budaya dan sub-budaya yang dapat menyumbangkan kepada perwujudan dan pertumbuhan sekolah sebagai institusi pendidikan dengan erti kata yang sebenarnya, yang mana dapat membantu merealisasikan segala yang tersurat dan yang tersirat di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Tuntasnya, budaya sekolah yang baik dapat membantu membentuk modal insan yang bersepadu dari segi JERIS.



Artikel 3
Hubungan Antara Budaya Formal Sekolah dan Gaya Pembelajaran Pelajar Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Sekolah Menengah
Oleh: Azizi Yahaya, Nurfaizah Abd. Majid
Daripada: http://eprints.utm.my/13383/1/JEPC-2011-2-004.pdf

Ulasan dan kritikan:
Artikel ini adalah berkaitan dengan hubungan antara budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran pelajar dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. 
Hasil kajian mendapati bahawa budaya formal sekolah yang paling dominan adalah budaya formal sekolah berdasarkan dari aspek sosial. Manakala gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan adalah gaya pembelajaran berdasarkan dari aspek visual. Selain itu, terdapat hubungan yang signifikan antara budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar.
Menurut kajian ini, guru dan pelajar harus mengenal pasti budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran agar dapat meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pada hemat saya, pengenalpastian budaya formal sekolah memang penting kerana budaya sekolah yang baik dapat memupuk minat yang baik dalam kalangan pelajar. Sebagai contoh, budaya membaca yang dipupuk dari zaman sekolah dapat menjamin para murid suka membaca.
Tuntasnya, untuk mencapai kecemerlangan dan kegemilangan, maka sesebuah sekolah haruslah memupuk  budaya yang positif.

0 comments:

Post a Comment