Pautan artikel bagi isu-isu adalah seperti berikut:
1. Kebimbangan Matematik / Fobia Matematik
Artikel 1
Mathematics
Anxiety Among Secondary School Students in India and its Relationship to
Achievement in Mathematics
Oleh: Tahira Khatoon & Sadia
Mahmood (2010)
Ulasan dan kritikan:
Sesungguhnya, tahap kebimbangan matematik boleh
dipengaruhi oleh beberapa faktor. Didapati faktor jantina merupakan salah satu
faktornya. Didapati perempuan mempunyai tahap kebimbangan yang lebih tinggi
berbanding lelaki. Ini adalah konsisten dengan kajian yang dijalankan oleh
Ramprasad (2003) yang juga mendapati hasil dapatan yang sama. Pada hemat saya,
murid perempuan akan berasa malu jika mendapat keputusan yang tidak baik dalam
matematik. Justeru, pelajar perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik
yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan pelajar lelaki.
Selain itu, faktor jenis sekolah juga dapat menentukan
tahap kebimbangan Matematik murid. Kajian menunjukkan murid yang bersekolah di
sekolah kerajaan mempunyai tahap kebimbangan yang lebih tinggi. Pada hemat saya,
murid yang belajar di sekolah swasta mempunyai persekitaran yang lebih selesa,
maka mereka kurang mengalami kebimbangan Matematik. Fulya (2008) juga menyatakan
faktor persekitaran mengakibatkan kebimbangan Matematik.
Di samping itu, faktor pencapaian Matematik turut mempengaruhi
tahap kebimbangan Matematik. Ma & Xu (2004) menyatakan sekiranya murid
mendapat markah yang tinggi, tahap kebimbangan mereka dalam Matematik juga jauh
lebih rendah. Hal ini demikian kerana murid yang berprestasi tinggi mempunyai
tahap keyakinan yang tinggi dan berminat terhadap Matematik.
Sementelahan itu, persekitaran sekolah sebenarnya
juga memainkan peranan yang penting dalam menguji tahap kebimbangan Matematik.
Oleh itu, pihak sekolah berperanan penting dalam menyediakan persekitaran yang kondusif
setara dengan murid di sekolah swasta. Usaha sedemikian bertujuan untuk
membantu murid meningkatkan keyakinan mereka dalam pembelajaran Matematik.
Tuntasnya, memang tidak dapat dinafikan bahawa faktor
jantina, faktor jenis sekolah, faktor pencapaian Matematik dan faktor
persekitaran sekolah dapat mempengaruhi kebimbangan Matematik dalam kalangan
pelajar.
Artikel 2
Math
Anxiety In Elementary And Secondary School Students
Oleh: Allan Wigfield & Judith L. Meece
Ulasan dan kritikan:
Hasil dapatan kajian terhadap kebimbangan Matematik
dalam kalangan murid di sekolah rendah dan pelajar di sekolah menengah menunjukkan
bahawa terdapat dua aspek yang perlu dititikberatkan, yakni aspek kognitif dan aspek
afektif.
Jika kita meneliti dari aspek kognitif, didapati
murid di sekolah rendah mempunyai kebimbangan Matematik yang sama dengan
pelajar di sekolah menengah. Dalam pada itu, didapati kebimbangan murid untuk mendapat pencapaian yang
rendah dalam Matematik akan meningkatkan tahap kebimbangan Matematik mereka. Maka,
guru seyogianya mempunyai kesedaran terhadap sikap murid dalam kelas agar dapat
memberikan pengaruh yang baik terhadap perspektif mereka dalam Matematik.
Dari segi afektif pula, didapati umur tidak memberi
kesan terhadap tahap kebimbangan Matematik. namun begitu ia berbeza dengan
jantina. Didapati murid perempuan memberikan reaksi negatif afektif terhadap Matematik
berbanding lelaki. Kajian yang dijalankan oleh Lafferty (1996) yang menyatakan
murid perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik yang lebih tinggi. Hal
ini demikiran kerana murid perempuan kurang selesa semasa melibatkan diri dalam
pengajaran dan pembelajaran kerana tidak ingin menunjukkan kesilapan. Justeru,
murid perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik yang lebih tinggi jika
dibandingkan dengan murid lelaki.
Tuntasnya, kebimbangan Matematik boleh dibahagikan kepada beberapa aspek, Kesemua
komponen memberi kesan kepada persepsi murid, penghargaan terhadap Matematik,
dan prestasi mereka dalam Matematik. Oleh itu, guru seyogianya sedar akan
komponen tersebut dan cuba sedaya upaya untuk membantu murid dalam mengatasi
masalah-masalah Matematik.
Artikel 3
Aspects
of Children's Mathematics Anxiety
Oleh:
Karen Newstead (1998)
Ulasan dan kritikan:
Daripada
kajian yang telah dijalankan, didapati kebimbangan Matematik dalam kalangan pelajar
bermula dari peringkat awal zaman kanak-kanak. Arnold et. Al di dalam Eugene
(2010) juga menyatakan kebanyakan kanak-kanak mempunyai sikap negatif terhadap
Matematik. Maka, adalah penting untuk mengatasi masalah kebimbangan Matematik
dalam kalangan murid dari peringkat awal.
Selain itu, kebimbangan matematik juga bekait rapat dengan kaedah pengajaran
dan pembelajaran dalam kelas. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru yang
menggunakan kaedah alternatif, khususnya kaedah ‘CAN’, dapat mengurangkan kebimbangan
Matematik dalam kalangan murid jika dibandingkan dengan guru yang menggunakan
kaedah tradisional yakni ‘chalk and talk’.
Berdasarkan
kajian yang dijalankan oleh Oxford and Vordick dalam Hasbee et al.
(2009), faktor kaedah pengajaran dan pembelajaran menyumbang kepada kebimbangan
Matematik dalam kalangan murid sekolah rendah. Guru yang menekankan kaedah penghafalan
formula, kaedah latih tubi dan kaedah tradisional dalam pengajaran menyumbang kepada
kebimbangan Matematik. Pada hemat saya, selain kaedah pengajaran dan pembelajaran,
guru juga perlu meningkatkan keyakinan murid dalam kebolehan Matematik.
Bak
kata pepatah, “rentuh buluh biarlah dari rebungnya”. Maka, kebimbangan
Matematik dalam kalangan murid harus dikekangi dari zaman kanak-kanak lagi.
Research About Mathematics Achievement In The Rural
Circumstance
Oleh: Craig B. Howley dan Erik Gunn
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan kajian ini, didapati antara faktor yang
menyebabkan jurang perbezaan dalam bidang pendidikan ialah pekerjaan ibu bapa.
Ini menyebabkan pencapaian Matematik di kawasan luar bandar merosot berbanding
dengan kawasan bandar. Ini mungkin
berlaku kerana kekurangan perhatian dikalangan keluarga yang berpendapatan
rendah. Ini turut disokong oleh kajian yang dijalankan di Australia di mana
kebanykkan murid di sana tidak menyambung pelajaran tetapi hanya duduk di rumah
ekoran daripada masalah kewangan yang di alami.
Selain itu juga, kajian yang dijalankan menunjukkan
orang yang tinggal di luar bandar dibebani dengan kerenah orang bandar yang
menggelar mereka sebagai tidak berpengetahuan dan bodoh. Mereka dikritik dengan
teruk. Dan Ini mungkin salah satu penyebab berlakunya jurang diantara bandar
dan luar bandar iaitu sikap. Ini memberikan impak yang negatif terhadap
pembelajaran kerana tiada sokongan diberika bagi pendidikan orang luar bandar.
Di samping itu juga, ibu bapa yang tidak
berpengetahuan juga menyumbang kea rah masalah ini. Ini kerana ianya member
impak kepada prestasi murid tersebut. Ini disokong oleh Howell et al (1996)
yang menyatakan bahawa kesan terhadap murid luar bandar adalah kerana ibu bapa
yang tidak bersekolah. Ini menyebabkan perbezaan pendidikan tersebut.
Secara kesimpulannya, berlaku perbezaan di bahagian
pendidikan bagi murid luar bandar dan bandar bermulanya di persekitaran murid
iaitu keluarga. Oleh yang demikian, perhatian sewajarnya perlu diberi kepada
keluarga yang bermasalah untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan luar
bandar.
Artikel 2
Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina
Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina
Oleh: Norawati Binti Hashim
(2004)
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan
kajian ini, faktor minat terhadap Matematik menyumbang kepada pencapaian
Matematik murid sekolah rendah. Jika minat murid terhadap Matematik tinggi,
maka pencapaian mereka juga akan meningkat. Dalam pada itu, minat murid
perempuan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan murid lelaki. Namun
demikian, kajian menunjukkan bahawa faktor jantina tidak mempengaruhi pencapaian
Matematik murid.
Daripada
kajian ini, faktor minat dan jantina mempengaruhi pencapaian Matematik murid dari luar bandar. Sesungguhnya, sekolah
di luar Bandar didapati kekurangan kemudahan jika dibandingkan dengan sekolah bandar.
Pada hemat saya, guru perlu menarik minat murid terhadap Matematik dengan
menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih kreatif dan inovatif.
Dalam pada itu, kajian menunjukkan faktor minat mempengaruhi pencapaian Matematik
murid di luar Bandar.
Selain
itu, guru seyogianya mendedahkan murid kepada teknologi seperti penggunaan ICT biarpun
di bandar atau luar bandar. Dengan demikian, murid dapat menerima perubahan globalisasi.
Pada zaman globalisasi ini, kemudahan ICT haruslah dimanfaatkan dalam
pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Tuntasnya,
kita sebagai guru seyogianya merapatkan jurang pencapaian di antara murid
sekolah bandar dan luar bandar dengan pelbagai strategi. Demi demikian, murid
luar bandar juga dapat menghadapi cabaran pada zaman globalisasi ini.
Artikel 3
Memperkasakan
Pendidikan Luar Bandar
Oleh: Zalika Adam, Faridah Kassim & Mohamad Johdi Salleh (2009)
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan
kajian ini. faktor-faktor yang mengakibatkan kemunduran pendidikan di luar
bandar termasuklah faktor kemiskinan, faktor kekurangan tumpuan perhatian
terhadap pelajaran, faktor ketiadaan motivasi belajar dalam kalangan murid,
faktor kesukaran mengubah persepsi dan faktor kesukaran saluran teknologi
Sementelahan
itu, usaha yang dapat memperkasakan pendidikan luar bandar termasuklah pilihan
pendidikan yang lebih banyak, peranan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), melengkapkan
infrastuktur, kemahiran dan ketrampilan guru, sistem pentaksiran dan penilaian
di sekolah dan peningkatan program pendidikan di sekolah. Dalam pada itu, terdapat
beberapa cabaran dalam usaha memperkasakan pendidikan termasuklah wujudnya jurang
pendapatan di kawasan bandar dan luar bandar, serta wujudnya jurang pendapatan
di antara koridor utara dan rantau-rantau lain di Malaysia.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa terdapat jurang yang besar di antara pendidikan
luar bandar dengan bandar. Pada hemat saya, sebagai guru, kita haruslah peka
dengan keadaan murid. Selain itu, murid luar bandar perlu diberi perhatian agar
mereka mendapat peluang pendidikan yang sama dengan yang di bandar.
Tuntasnya,
kebajikan dan peluang pendidikan bagi murid dari luar bandar harus
dipertahankan dan dijaga agar dapat meningkatkan pencapaian pendidikan murid
dalam Matematik. Bagi menyumbang ke arah gagasan 1 Malaysia, kesamarataan dari
segi peluang pendidikan harus dititikberatkan biarpun di bandar mahupun di luar
bandar.
3. Trends in International Mathematics and Sciences Study (TIMSS)
Artikel 1
Why Using International Comparative Math And
Science Achievement Data From TIMSS Is Not Helpful
Oleh: William G. Holiday & Berchie W. Holiday (2003)
Ulasan dan kritikan:
Secara
umum, TIMSS berperanan untuk membuat perbandingan antara pencapaian Matematik
di kalangan negara-negara antarabangsa. Namun demikian, terwujud juga kajian
yang menyatakan bahawa keputusan TIMSS tidak mampu untuk menentukan pencapaian
Matematik murid-murid. Hal ini demikian kerana terdapat wujudnya masalah penggunaan
bahasa ibunda yang berbeza, bilangan sampel yang kurang, perbezaan kurikulum sekolah
antara negara, pemilihan sampel yang tidak standard dan persediaan murid yang
berbeza.
Berdasarkan
artikel ini, keputusan TIMSS yang dikeluarkan adalah kurang berkesan untuk
menentukan ranking setiap negara dalam pencapaian Matematik murid-murid. Pada
hemat saya, bahasa ibunda harus digunakan dalam penggubalan soalan TIMSS agar
tidak mengelirukan murid-murid dalam penjawaban soalan. Selain itu, pemilihan
sampel haruslah telus dan secara rawak agar tidak mewujudkan keadilan. Di samping
itu, penggubalan kurikulum sekolah juga haruslah dilaksanakan untuk menghadapi
cabaran dalam zaman globalisasi. Sebagai contoh, Matematik Tahun 4 di bawah
KSSR telah menyelitkan kandungan pertukaran mata wang asing. Dalam hal ini,
murid-murid juga dapat didedahkan dengan pertukaran mata wang asing yang dapat
dikaitkan dengan kehidupan seharian.
Tuntasnya,
adalah digalakkan bagi negara-negara mengambil ujian TIMSS. Namun, perubahan
yang sesuai juga seyogianya dilaksanakan agar keputusannya boleh digunakan
untuk menentukan pencapaian Matematik murid-murid di seantero dunia.
Artikel 2
Multilevel Analysis Of Achievement In Mathematics
Of Malaysian Dan Singaporean Students
Oleh: M Najib Abd Ghagar, Rohani Othman & Ebrahin Mohammadpour (2011)
Ulasan dan kritikan:
Penerokaan variasi dalam pencapaian Matematik di
Malaysia dan Singapura bagi murid-murid berusia 8 tahun telah dibincangkan
dalam artikel ini. Selain itu, artikel ini juga membincangkan perkaitan antara
perbezaan murid dan tahap sekolah. Sampel yang terlibat merupakan murid yang
menyertai TIMSS pada tahun 2003. Daripada kajian ini, didapati tahap sekolah yang
berbeza mempengaruhi pencapaian murid dalam Matematik.
Dengan itu, faktor sekolah akan mempengaruhi
pencapaian murid dalam Matematik. Pada hemat saya, guru berperanan penting
dalam pencapaian Matematik murid-murid. Selain itu, faktor-faktor lain yang
mempengaruhi pencapaian Matematik termasuklah faktor konsep kendiri, faktor sikap
murid terhadap Matematik dan faktor sumber pendidikan di rumah. Sesungguhnya,
sikap murid juga menyumbang kepada pencapaian murid dalam Matematik. Pada hemat
saya, murid-murid seyogianya diterapakn nilai dan persepsi yang positif
terhadap Matematik.
Sesungguhnya, soalan TIMSS adalah lebih menjurus
kepada soalan yang berkaitan dengan kehidupan seharian. Maka, guru harus
menyediakan soalan Matematik yang berperingkat aplikasi sepertimana yang
dinyatakan dalam Taksonomi Bloom. Saya bersyukur kerana kerajaan kita pada
zaman ini lebih menitikberatkan kemahiran berfikir beraras tinggi (KBAT) dalam
kalangan murid. Segala usaha ini juga dapat membantu murid negara Malaysia
berfikir beraras tinggi.
Tuntasnya, untuk bertanding dengan negara asing,
negara Malaysia seyogianya berusaha untuk mencapai kecemerlangan dalam ranking
TIMSS.
Artikel 3
Mathematics And Science Achievement In Malaysia
Oleh: Hui Peng Liew & Suet-ling Pong (2004)
Ulasan dan artikel:
Kajian
ini adalah berkaitan dengan tahap pencapaian Matematik dan Sains dalam kalangan
murid di Malaysia. Sampel kajian ini ialah murid yang menduduki TIMSS pada
tahun 1999.
Berdasarkan
kajian ini, murid bukan Melayu menunjukkan keputusan yang lebih baik dalam mata
pelajaran Matematik jika dibandingkan dengan mata pelajaran Sains. Selain itu, murid
lelaki berpencapaian lebih baik dalam Matematik dan Sains jika dibandingkan
dengan murid perempuan. Menurut kajian ini, faktor Ibu bapa dan pendidikan juga
memberi kesan terhadap pencapaian Matematik tetapi bukan subjek Sains.
Melalui
kajian ini, kedudukan Malaysia dalam TIMSS masih tidak memuaskan. Hal ini
demikian disebabkan terdapat banyak kekangan yang masih belum diatasi.
Khususnya, jurang pendidikan di antara murid di bandar dan di luar bandar.
Justeru,
adalah dicadangkan agar polisi pendidikan harus diperbaiki untuk mencapai tahap
pendidikan yang setara dengan negara lain. Dasar pendidikan yang menyeluruh juga
diperlukan untuk meningkatkan kedudukan Malaysia dalam TIMSS.
Tuntasnya,
Kementerian Pendidikan Malaysia boleh mengorak langkah untuk merangka kurikulum
yang sesuai dengan murid-murid bagi meningkatkan prestasi murid dalam Matematik.
4. Akses dan Ekuiti
Artikel 1
Looking
Critically at Teachers’ Attention to Equity in their Classrooms
Oleh: R. Judith Reed & Nicholas
Oppong
Ulasan
dan kritikan:
Takrifan ekuiti dan kewujudan ekuiti dalam bilik
darjah telah dibincangkan dalam artikel ini. Dalam artikel ini, ia juga
membincangkan isu perkauman dan status sosio ekonomi murid juga menyumbangkan
kegagalan guru dalam usaha mewujudkan ekuiti dalam kalangan murid.
Sesungguhnya, faktor diskriminasi wujud dalam kebanyakan bilik darjah.
Daripada artikel ini, ia juga mendedahkan para guru
dalam peningkatan kefahaman murid terhadap isu bangsa, kelas dan jantina murid
dalam amalan pengajaran dan pembelajaran guru di dalam bilik darjah. Pada hemat
saya, setiap guru harus bersikap adil dalam pengajaran dan pembelajaran harian.
Adalah tidak professional bagi seseorang guru bersikap tidak adil terhadap
sebarang murid.
Sebagai guru, kita haruslah lebih peka kepada
kepelbagaian yang wujud dalam kalangan murid. Sebagai contoh, guru patut memahami
ketidaksamarataan status sosio ekonomi para murid yang wujud dalam bilik
darjah, kemudian mengambil langkah yang sesuai untuk mewujudkan akses dan
ekuiti dalam kalangan murid.
Tuntasnya, pencapaian Matematik murid adalah berkait
rapat denagn akses dan ekuiti dalam kalangan murid.
Artikel 2
Beyond
Access and Achievement: Equity Issues for Mathematics Teachers and Leaders
Oleh: Rochelle Gutiérrez, Jennifer Bay-Williams, danTimothy D. Kanold
Ulasan
dan kritikan:
Kajian ini menunjukkan perspektif guru terhadap
penggunaan Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran dan pembelajaran dalam Matematik
dan Sains. Tiga aspek yang dititikberatkan termasuklah persekitaran, pendekatan
pengajaran dan pembelajaran, serta sikap murid. Malahan, artikel ini juga
membincangkan aspek sudut persekitaran yang menyumbankan pencapaian Matematik
murid.
Terbitan ekuiti dahulunya dianggap wilayah khas sekolah-sekolah
dan daerah dengan peratusan
besar pelajar tinggi kemiskinan atau pelajar warna. Dewasa ini, pemimpin-pemimpin
pendidikan mengakui bahawa ketidaksamaan wujud dalam semua konteks, dan pendidikan matematik
kita menyedari bahawa pengajaran dan
pembelajaran akan bertambah baik apabila kita memberi ekuiti
perhatian yang sama bahawa kita menumpukan kepada kurikulum, pengajaran, dan penilaian.
Atas sebab ini, Persatuan Matematik Guru Pendidik (AMTE),
Majlis Kebangsaan Penyelia Matematik
(NCSM), dan NCTM telah
dibuat semua ekuiti
keutamaan. Ekuiti adalah salah satu daripada empat prinsip-prinsip
kepimpinan dalam Rangka Kerja Kepimpinan PERDANA NCSM
ini: Prinsip dan Petunjuk untuk Pemimpin Pendidikan Matematik (NCSM 2008), yang menarik kepada penyelidikan
untuk menggariskan tindakan dan tanggungjawab yang akan menggalakkan
perbualan profesional fokus mengenai ekuiti.
Pada hemat saya, sebagai guru, kita haruslah menyediakan
persekitaran yang kondusif, mempunyai sikap yang positif dalam kalangan guru dan
mempelbagaikan pendekatan pengajaran dan pembelajaran dalam membantu murid
meningkatkan prestasi murid dalam Sains dan Matematik.
Artikel 3
Equity in the Classroom
Oleh: Joseph DiMartino and Sherri
Miles
Ulasan dan kritikan:
Artikel ini membincangkan kepelbagaian
tahap pembelajaran murid. Dewasa ini, murid-murid akan dikelaskan berdasarkan
pencapaian mereka dalam pembelajaran harian. Adalah dipercayai bahawa
murid-murid yang diagihkan ke kelas berdasarkan pencapaian murid dapat
memudahkan guru-guru dalam menguruskan kelas, di samping meningkatkan
pencapaian murid.
Namun demikian, terdapat juga pendapat
yang mengatakan bahawa murid tidak sepatutnya dikelaskan mengikut tahap
pencapaian mereka. Hal ini demikian kerana semua murid mempunyai hak yang sama
untuk belajar dalam kelas yang sama tanpa sebarang diskriminasi. Kaedah
mengelaskan murid secara sama adil dikenali sebagai kumpulan heterogen digunakan
dipercayai mampu mewujudkan keadilan dalam kalangan guru, di samping menyediakan
setiap murid dalam kelas yang mencabar.
Artikel ini juga turut mengetengahkan
idea untuk memperkenalkan pengelasan murid secara heterogen tetapi menggunakan
pendekatan arahan yang pelbagai, mengikut tahap murid yang berbeza-beza. Selain
itu pendekatan stail pembelajaran yang pelbagai juga perlu diperkenalkan supaya
tiada murid yang ketinggalan. Penilaian secara holistic juga sangat penting
untuk menjamin ekuiti.
Pada hemat saya, pengelasan murid
berdasarkan kumpulan heterogen memerlukan tenaga pengajar yang lebih.
Sepertimana pengajaran dan pendidikan di negara asing, di mana terdapat
sekurang-kurangnya dua orang tenaga pengajar dalam sebuah bilik darjah. Saiz
kelas yang kecil juga merupakan satu isu yang dipertikaikan. Sesungguhnya, saiz
kelas yang kecil lebih baik jika dibandingkan dengan yang besar, namun ianya
agak sukar dilaksanakan kerana memerlukan peruntukan kewangan yang agak banyak.
5. Bahasa Pengantar Pengajaran
Artikel 1
Teachers Perspective Of Using English As A Medium Of
Instruction In Mathematics And Science Subjects
Oleh: Norudin Mansor, Mohamed Ishak Badarudin, Azman Che
Mat
Ulasan
dan kritikan:
Artikel ini mengkaji perspektif guru dalam
menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran dalam mata pelajaran
Matematik dan Sains. Kajian ini menunjukkan hubungan perspektif guru terhadap
pencapaian murid selepas pelaksanaan penggunaan Bahasa Inggeris dalam Matematik
dan Sains melalui tiga aspek iaitu persekitaran yang kondusif, pendekatan pengajaran
dan pembelajaran, serta sikap.
Sejak PPMSI dilaksanakan, pelbagai pendapat,
kritikan dan cadangan terhadap pencapaian murid Matematik telah banyak
dipertikaikan. Penggunaan Bahasa Inggeris didapati mengakibatkan pencapaian
Matematik murid semakin merosot. Justeru, kementerian membuat keputusan untuk
menggantikan PPSMI dengan MBMMBI.
Pada hemat saya, penggunaan Bahasa Inggeris dalam
pengajaran dan pembelajaran dalam Matematik dan Sains sesungguhnya berniat baik
dan memerlukan masa yang panjang untuk menjayakan program tersebut.
Walaubagaimanapun, faktor jurang pencapaian antara murid di bandar dan luar
bandar juga harus dititikberatkan. Dalam pada itu, murid dari luar bandar
mungkin lebih tidak biasa dengan pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam
Bahasa Inggeris kerana kurangnya pendedahan terhadap Bahasa Inggeris. Namun,
bagi murid bandar pula, mereka lebih biasa dengan penggunaan Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, untuk meningkatkan pencapaian murid dalam
Matematik, segala aspek harus dipertimbangkan agar Malaysia lebih mencapai
kecemerlangan dalam Matematik dan Sains.
Artikel 2
Impak Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris
Ke Atas Pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina.
Oleh:
Cheong Tuen Keong
Ulasan dan kritikan:
PPSMI dahulunya diperkenalkan di SJK(C)
bertujuan untuk membantu murid-murid menguasai istilah Sains dan Matematik
dalam Bahasa Inggeris, di samping membantu mereka mengikuti pelajaran PPSMI di
peringkat sekolah menengah. Namun, pelaksanaannya dikatakan akan membebankan murid,
dan menyebabkan mereka berasa bosan di samping mengakibatkan mereka kehilangan
minat dalam Sains dan Matematik.
Artikel ini telah memberikan
kesedaran kepada kita bahawa terdapat banyak implikasi positif terhadap murid melalui
pelaksanaan PPSMI. Sesungguhnya, pelaksanaan PPSMI pada peringkat awal amat
membebankan murid. Namun, setelah murid-murid didedahkan dengan istilah Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris, didapati penguasaan Bahasa Inggeris murid
lebih mudah.
Pada hemat saya, impak pengajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ke atas murid sekolah ada baik dan
buruknya. Kebaikannya, murid-murid mendapat pendedahan Bahasa Inggeris yang
lebih banyak, di samping menyediakan mereka untuk menghadapi Matematik dalam
sekolah menengah. Keburukannya, murid-murid yang berpencapaian rendah tidak
dapat menguasai Matematik akibat tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, tiada parang yang tajam
di kedua-dua belah, maka segala dasar kerajaan ada niat baiknya. Kita sebagai
guru seharusnya berperanan sebagai penggerak dasar.
Artikel 3
Role Of Codeswitching In The Talk Of Primary School
Mathematics And Science Teachers
Oleh:
Razimi ZAkaria
Ulasan dan kritikan:
Kajian
ini bertujuan untuk mengkaji peranan penukaran kod dalam pertuturan guru
Matematik dan Sains di sekolah rendah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru
mendominasi interaksi di dalam bilik darjah dan penukaran kod merupakan satu pendekatan
pengajaran dan pembelajaran untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran kepada
pelajar.
Analisis
data menunjukkan guru PPSMI paling kerap menukar kod semasa memberi penerangan,
terutamanya semasa menerangkan makna perkataan atau frasa bahasa Inggeris dan
semasa menjelaskan isi kandungan mata pelajaran kepada pelajar. Analisis data
temu bual juga menunjukkan bahawa keprihatinan guru terhadap pemahaman pelajar
satu punca guru menukar kod semasa mengajar. Kefahaman pelajar tentang makna
perkataan atau frasa bahasa Inggeris yang digunakan dan konsep yang diajar
merupakan punca utama guru menukar kod semasa mengajar.
Dapatan kajian ini merumuskan bahawa fungsi utama penukaran kod
dalam pertuturan guru adalah untuk membantu dan memastikan kefahaman pelajar
akan isi kandungan mata pelajaran yang diajar. Penukaran kod dalam pertuturan
guru kebiasaan diamalkan oleh guru-guru yang mengajar di kawasan yang
menggunakan dialek tertentu.
Pada hemat saya, guru-guru perlu melakukan ulangan huraian dengan
menggunakan penukaran bahasa dalam pertuturan mengikut dialek yang mudah
difahami. Namun, seboleh-bolehnya guru menggunakan Bahasa Inggeris untuk
memberikan penerangan.
0 comments:
Post a Comment