Artikel 1
Sistem Pendidikan Yang Berkualiti : Bagaimana Ia Diukur Dan
Dicapai
Oleh: Mohd
Salleh Lebar
Ulasan dan kritikan:
Artikel
ini adalah berkaitan dengan sistem pendidikan Malaysia yang berkualiti berdasarkan
ukuran standard. Kawalan standard ini meliputi ukuran dari peringkat prasekolah
ke peringkat pendidikan tinggi. Kawalan standard ini juga bertujuan untuk
memastikan PdP berjalan dengan lancar, di samping mempunyai kualiti yang standard.
Untuk
memastikan sistem pendidikan Malaysia berkualiti, ia merangkumi pelbagai aspek
seperti pendidikan guru, kelengkapan sekolah, keperluan alat bantu mengajar,
kualiti kurikulum dan sebagainya. Pengukuran itu seharusnya boleh diterima bagi
memastikan sesuatu sistem pendidikan itu berkualiti dan sentiasa mengikuti arus
perubahan pada zaman globalisasi.
Konsep
utama dalam kecemerlangan kualiti PdP seperti kecemerlangan dalam sesuatu hasil
dan memenuhi keperluan pengguna amat penting dititikberatkan. Hasil yang boleh
kita dapati ialah kejayaan murid, guru dan kejayaan memberi perkhidmatan kepada
masyarakat. Kualiti dan standard memainkan peranan yang penting dalam kemajuan
dan proses pendidikan di negara kita.
Diharapkan
sistem pendidikan Malaysia dapat bersaing selaras dengan arus globalisasi. Kejayaan
ini berkaitan dengan guru yang berkualiti, pencapaian sekolah yang baik di
dalam peperiksaan, di samping mempunyai kawalan disiplin yang baik.
Artikel 2
Pengaruh Jenis Latihan Guru dan Pengalaman Mengajar Terhadap
Efikasi Guru Sekolah Menengah
Oleh: Khalid
Johari, Zurida Ismail, Shuki Osman, Ahmad Tajuddin Othman
Ulasan
dan kritikan:
Artikel ini adalah
berkaitan dengan pengaruh yang disumbangkan oleh faktor-faktor kelayakan guru, yakni
jenis latihan guru dan pengalaman mengajar terhadap efikasi guru-guru sekolah
menengah. Kajian ini mencadangkan guru-guru siswazah terlatih perlu diberi
peluang mengajar dalam persekitaran yang positif bagi membolehkan mereka
membina efikasi guru yang positif.
Guru-guru yang berasa
kurang bersedia menghadapi masalah dalam pengajaran kerap menganggap diri
mereka tidak berpengalaman dan tidak mendapat latihan yang mencukupi (Buell et
al. 1999; Cains & Brown 1996; Martin et al. 1999). Dalam konteks profesion
guru, pengalaman dan latihan guru dapat mempengaruh efikasi guru.
Pendidikan dan latihan
iktisas guru ialah salah satu faktor dalam menentukan kualiti guru dan kualiti
pengajaran. Dalam pada itu, para pakar telah sepakat bahawa penguasaan
pengetahuan dalam bidang pengajaran amat penting dalam pengajaran dan
pembelajaran. Malahan, faktor pengalaman mengajar juga merupakan pengetahuan
yang dibentuk oleh interaksi antara faktor-faktor persekitaran kerja.
Selain faktor kelayakan
guru dalam mempengaruhi keberkesanan pengajaran guru, terdapat juga
faktor-faktor lain yang mencorakkan pencapaian murid, antaranya termasuklah
kepercayaan efikasi guru. Pada hemat saya, jenis latihan guru sememangnya
mempunyai pengaruh terhadap efikasi guru. Sebagai contoh, guru yang menerima
latihan dalam pengkhususan Matematik mampu menghasilkan murid yang berprestasi
tinggi dalam Matematik.
Tuntasnya, pengaruh
jenis latihan guru dan pengalaman mengajar adalah berkaitan dengan efikasi
guru.
Artikel 3
Cabaran Guru Sandaran Terlatih Di Sekolah
Oleh: Siti Zohara Binti Yassin
Ulasan dan kritikan:
Artikel
ini adalah berkaitan dengan cabaran yang dihadapi oleh guru sandaran terlatih
di sekolah. Antara cabaran yang dihadapi oleh GST termasuklah perkara yang
berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah dan penerimaan
komuniti sekolah.
Kajian
ini menunjukkan GST tidak bersedia apabila ditugaskan untuk mengajar mata pelajaran
bukan opsyen dan, mengajar kelas peperiksaan. Hal ini demikian disebabkan
mereka tidak mempunyai pengetahuan dan tidak berminat apabila ditugaskan mengajar
mata pelajaran bukan opsyen. Pada hemat saya, apabila ditugaskan untuk mengajar
mata pelajaran yang bukan opsyen GST, mereka akan kekurangan keyakinan untuk
melaksanakan tugasannya.
Sesungguhnya,
GST menghadapi pelbagai jenis cabaran. Cabaran ini termasuklah mengajar mata
pelajaran bukan opsyen dan kelas peperiksaan. Pada hemat saya, GST memerlukan sokongan
dan bimbingan daripada guru pakar yang mempunyai pengalaman mengajar yang lama.
Dengan demikian, ianya dapat memberikan keyakinan kepada GST dalam menjalankan
tugas yang telah diamanahkan.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemampuan
GST untuk menghadapi cabaran ini bergantung kepada kesediaan dan semangat GST. Kegagalan
untuk memenuhi syarat tersebut boleh mempengaruhi kepuasan kerja.
Maklumlah
GST merupakan guru novis yang baru mengorak langkah ke dalam bidang pendidikan.
Justeru, mereka memerlukan daya ketahanan yang tinggi dan bimbingan yang
berterusan daripada guru berpengalaman.
0 comments:
Post a Comment