5. Bahasa Pengantar Pengajaran















Artikel 1
Teachers Perspective Of Using English As A Medium Of Instruction In Mathematics And Science Subjects
Oleh: Norudin Mansor, Mohamed Ishak Badarudin, Azman Che Mat

Ulasan dan kritikan:
Artikel ini mengkaji perspektif guru dalam menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran dalam mata pelajaran Matematik dan Sains. Kajian ini menunjukkan hubungan perspektif guru terhadap pencapaian murid selepas pelaksanaan penggunaan Bahasa Inggeris dalam Matematik dan Sains melalui tiga aspek iaitu persekitaran yang kondusif, pendekatan pengajaran dan pembelajaran, serta sikap.
Sejak PPMSI dilaksanakan, pelbagai pendapat, kritikan dan cadangan terhadap pencapaian murid Matematik telah banyak dipertikaikan. Penggunaan Bahasa Inggeris didapati mengakibatkan pencapaian Matematik murid semakin merosot. Justeru, kementerian membuat keputusan untuk menggantikan PPSMI dengan MBMMBI.
Pada hemat saya, penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran dalam Matematik dan Sains sesungguhnya berniat baik dan memerlukan masa yang panjang untuk menjayakan program tersebut. Walaubagaimanapun, faktor jurang pencapaian antara murid di bandar dan luar bandar juga harus dititikberatkan. Dalam pada itu, murid dari luar bandar mungkin lebih tidak biasa dengan pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris kerana kurangnya pendedahan terhadap Bahasa Inggeris. Namun, bagi murid bandar pula, mereka lebih biasa dengan penggunaan Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Matematik, segala aspek harus dipertimbangkan agar Malaysia lebih mencapai kecemerlangan dalam Matematik dan Sains.


Artikel 2
Impak Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris Ke Atas Pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina.
Oleh: Cheong Tuen Keong

Ulasan dan kritikan:
PPSMI dahulunya diperkenalkan di SJK(C) bertujuan untuk membantu murid-murid menguasai istilah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, di samping membantu mereka mengikuti pelajaran PPSMI di peringkat sekolah menengah. Namun, pelaksanaannya dikatakan akan membebankan murid, dan menyebabkan mereka berasa bosan di samping mengakibatkan mereka kehilangan minat dalam Sains dan Matematik.
Artikel ini telah memberikan kesedaran kepada kita bahawa terdapat banyak implikasi positif terhadap murid melalui pelaksanaan PPSMI. Sesungguhnya, pelaksanaan PPSMI pada peringkat awal amat membebankan murid. Namun, setelah murid-murid didedahkan dengan istilah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, didapati penguasaan Bahasa Inggeris murid lebih mudah.
Pada hemat saya, impak pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ke atas murid sekolah ada baik dan buruknya. Kebaikannya, murid-murid mendapat pendedahan Bahasa Inggeris yang lebih banyak, di samping menyediakan mereka untuk menghadapi Matematik dalam sekolah menengah. Keburukannya, murid-murid yang berpencapaian rendah tidak dapat menguasai Matematik akibat tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, tiada parang yang tajam di kedua-dua belah, maka segala dasar kerajaan ada niat baiknya. Kita sebagai guru seharusnya berperanan sebagai penggerak dasar.
 

Artikel 3
Role Of Codeswitching In The Talk Of Primary School Mathematics And Science Teachers
Oleh: Razimi Zakaria

Ulasan dan kritikan:
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji peranan penukaran kod dalam pertuturan guru Matematik dan Sains di sekolah rendah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mendominasi interaksi di dalam bilik darjah dan penukaran kod merupakan satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran kepada pelajar.
Analisis data menunjukkan guru PPSMI paling kerap menukar kod semasa memberi penerangan, terutamanya semasa menerangkan makna perkataan atau frasa bahasa Inggeris dan semasa menjelaskan isi kandungan mata pelajaran kepada pelajar. Analisis data temu bual juga menunjukkan bahawa keprihatinan guru terhadap pemahaman pelajar satu punca guru menukar kod semasa mengajar. Kefahaman pelajar tentang makna perkataan atau frasa bahasa Inggeris yang digunakan dan konsep yang diajar merupakan punca utama guru menukar kod semasa mengajar.
Dapatan kajian ini merumuskan bahawa fungsi utama penukaran kod dalam pertuturan guru adalah untuk membantu dan memastikan kefahaman pelajar akan isi kandungan mata pelajaran yang diajar. Penukaran kod dalam pertuturan guru kebiasaan diamalkan oleh guru-guru yang mengajar di kawasan yang menggunakan dialek tertentu.
Pada hemat saya, guru-guru perlu melakukan ulangan huraian dengan menggunakan penukaran bahasa dalam pertuturan mengikut dialek yang mudah difahami. Namun, seboleh-bolehnya guru menggunakan Bahasa Inggeris untuk memberikan penerangan.


0 comments:

Post a Comment