Artikel 1
Teachers Perspective Of Using English As A Medium Of
Instruction In Mathematics And Science Subjects
Oleh: Norudin Mansor, Mohamed Ishak Badarudin, Azman Che
Mat
Ulasan
dan kritikan:
Artikel ini mengkaji perspektif guru dalam
menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran dalam mata pelajaran
Matematik dan Sains. Kajian ini menunjukkan hubungan perspektif guru terhadap
pencapaian murid selepas pelaksanaan penggunaan Bahasa Inggeris dalam Matematik
dan Sains melalui tiga aspek iaitu persekitaran yang kondusif, pendekatan pengajaran
dan pembelajaran, serta sikap.
Sejak PPMSI dilaksanakan, pelbagai pendapat,
kritikan dan cadangan terhadap pencapaian murid Matematik telah banyak
dipertikaikan. Penggunaan Bahasa Inggeris didapati mengakibatkan pencapaian
Matematik murid semakin merosot. Justeru, kementerian membuat keputusan untuk
menggantikan PPSMI dengan MBMMBI.
Pada hemat saya, penggunaan Bahasa Inggeris dalam
pengajaran dan pembelajaran dalam Matematik dan Sains sesungguhnya berniat baik
dan memerlukan masa yang panjang untuk menjayakan program tersebut.
Walaubagaimanapun, faktor jurang pencapaian antara murid di bandar dan luar
bandar juga harus dititikberatkan. Dalam pada itu, murid dari luar bandar
mungkin lebih tidak biasa dengan pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam
Bahasa Inggeris kerana kurangnya pendedahan terhadap Bahasa Inggeris. Namun,
bagi murid bandar pula, mereka lebih biasa dengan penggunaan Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, untuk meningkatkan pencapaian murid dalam
Matematik, segala aspek harus dipertimbangkan agar Malaysia lebih mencapai
kecemerlangan dalam Matematik dan Sains.
Artikel 2
Impak Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris
Ke Atas Pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina.
Oleh:
Cheong Tuen Keong
Ulasan dan kritikan:
PPSMI dahulunya diperkenalkan di SJK(C)
bertujuan untuk membantu murid-murid menguasai istilah Sains dan Matematik
dalam Bahasa Inggeris, di samping membantu mereka mengikuti pelajaran PPSMI di
peringkat sekolah menengah. Namun, pelaksanaannya dikatakan akan membebankan murid,
dan menyebabkan mereka berasa bosan di samping mengakibatkan mereka kehilangan
minat dalam Sains dan Matematik.
Artikel ini telah memberikan
kesedaran kepada kita bahawa terdapat banyak implikasi positif terhadap murid melalui
pelaksanaan PPSMI. Sesungguhnya, pelaksanaan PPSMI pada peringkat awal amat
membebankan murid. Namun, setelah murid-murid didedahkan dengan istilah Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris, didapati penguasaan Bahasa Inggeris murid
lebih mudah.
Pada hemat saya, impak pengajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ke atas murid sekolah ada baik dan
buruknya. Kebaikannya, murid-murid mendapat pendedahan Bahasa Inggeris yang
lebih banyak, di samping menyediakan mereka untuk menghadapi Matematik dalam
sekolah menengah. Keburukannya, murid-murid yang berpencapaian rendah tidak
dapat menguasai Matematik akibat tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris.
Tuntasnya, tiada parang yang tajam
di kedua-dua belah, maka segala dasar kerajaan ada niat baiknya. Kita sebagai
guru seharusnya berperanan sebagai penggerak dasar.
Artikel 3
Role Of Codeswitching In The Talk Of Primary School
Mathematics And Science Teachers
Oleh:
Razimi Zakaria
Ulasan dan kritikan:
Kajian
ini bertujuan untuk mengkaji peranan penukaran kod dalam pertuturan guru
Matematik dan Sains di sekolah rendah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru
mendominasi interaksi di dalam bilik darjah dan penukaran kod merupakan satu pendekatan
pengajaran dan pembelajaran untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran kepada
pelajar.
Analisis
data menunjukkan guru PPSMI paling kerap menukar kod semasa memberi penerangan,
terutamanya semasa menerangkan makna perkataan atau frasa bahasa Inggeris dan
semasa menjelaskan isi kandungan mata pelajaran kepada pelajar. Analisis data
temu bual juga menunjukkan bahawa keprihatinan guru terhadap pemahaman pelajar
satu punca guru menukar kod semasa mengajar. Kefahaman pelajar tentang makna
perkataan atau frasa bahasa Inggeris yang digunakan dan konsep yang diajar
merupakan punca utama guru menukar kod semasa mengajar.
Dapatan kajian ini merumuskan bahawa fungsi utama penukaran kod
dalam pertuturan guru adalah untuk membantu dan memastikan kefahaman pelajar
akan isi kandungan mata pelajaran yang diajar. Penukaran kod dalam pertuturan
guru kebiasaan diamalkan oleh guru-guru yang mengajar di kawasan yang
menggunakan dialek tertentu.
Pada hemat saya, guru-guru perlu melakukan ulangan huraian dengan
menggunakan penukaran bahasa dalam pertuturan mengikut dialek yang mudah
difahami. Namun, seboleh-bolehnya guru menggunakan Bahasa Inggeris untuk
memberikan penerangan.
0 comments:
Post a Comment