Artikel 1
Kajian Kerelevenan Falsafah Pendidikan Kebangsaan Dengan Kurikulum
Oleh: Alias
Mat Saad, Nik Mohd. Rahimi Nik Yusoff, Ruhizan Mohammad Yassin
Ulasan dan kritikan
Selaras dengan aspirasi wawasan negara
kita, maka kurikulum pendidikan yang menyeluruh harus dibangunkan untuk
melahirkan generasi yang yang dapat memenuhi tuntutan negara pada zaman
globalisasi ini. Dalam pada itu, hal ini adalah selaras dengan objektif
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berbunyi:
”Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujuyadkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan
kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara" (Falsafah Pendidikan
Kebangsaan).
Untuk melahirkan warganegara yang
mempunyai sahsiah yang baik, seimbang dan sepadu dari segi intelek, rohani,
emosi, jasmani, maka kurikulum yang bersepadu diperlukan. Dalam pada itu, kurikulum
seharusnya dapat memperlihatkan kewajaran dan kerelevenan ilmu, di samping mampu
untuk membolehkan seseorang pelajar itu menghadapi cabaran sebenar dalam kehidupan
seharian.
Tuntasnya, berdasarkan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, kita boleh mencadangkan proses menggubal sesebuah
kurikulum seyogianya releven dengan kehendak semasa.
Artikel 2
Pengurusan Kurikulum Sekolah Menengah Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik
Oleh: Rosnah
Selamat
Ulasan dan kritikan:
Artikel
ini adalah berkaitan dengan pengurusan
kurikulum yang sistematik, berkesan dan cemerlang yang diamalkan di
sekolah-sekolah menengah pada hari ini. Sistem pengurusan kurikulum yang
meliputi sistem pengurusan panitia di kebanyakan sekolah menengah pada hari ini
hanya pada tahap yang memuaskan sahaja. Hanya sebahagian kecil sahaja sekolah
yang telah mengamalkan budaya pengurusan kurikulum yang boleh dianggap
sistematik, berkesan dan cemerlang.
Menurut artikel ini, didapati sistem
pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerlang lebih baik daripada
sekolah pencapaian sederhana. Dalam pada itu, keberkesanan sistem pengurusan
kurikulum sesebuah sekolah merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian
sekolah dalam Peperiksaan Awam.
Sesungguhnya, faktor utama kejayaan sesuatu
reformasi kurikulum tidak semata-mata terletak pada perancangan yang mantap dan
berterusan di peringkat atas, malahan yang lebih penting adalah keberkesanan
pelaksanaan reformasi tersebut di peringkat pelaksanaan yang paling bawah. Oleh
demikian, pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah, khususnya di dalam bilik
darjah, merupakan faktor penentu kejayaan reformasi tersebut.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa kurikulum
bolehlah dianggap sebagai nadi kepada sesebuah sekolah. Pengurusan kurikulum
amat pentingdan ini adalah selaras dengan proses pengajaran dan pembelajaran.
Justeru, pengajaran dan pembelajaran dan pengurusannya perlu diberi perhatian
yang sama. Penyeliaan pengurusan kurikulum sekolah dan panitia-panitia mata
pelajaran hendaklah dijalankan dari semasa ke semasa oleh pihak pengurusan
sekolah supaya semua program kurikulum sekolah dapat dilaksanakan dengan lancar
dan berkesan.
Artikel 3
Teknologi Di Dalam Bilik Darjah
Oleh: -
Ulasan dan kritikan:
Artikel ini
adalah berkaitan dengan penggunaan teknologi di dalam bilikk darjah.
Sesungguhnya, reka bentuk kurikulum sekolah-sekolah di Malaysia pada dewasa ini
adalah sesuai dengan perubahan terkini.
Menurut
artikel ini, kaedah pengajaran yang dilaksanakan pada zaman kini masih bersifat
tradisional. Selain itu, kurikulum yang dibentuk tidak sepenuhnya mengambil
kira perubahan dalam teknologi semasa. Sesungguhnya, banyak sekolah di Malaysia
mempunyai pelbagai program ICT. Antara program
ICT sedia adalah seperti Sekolah
Bestari, School-net, computing tablet, Partners in learning,
Primary English Literature dan
komputer pra-sekolah.
Lazimnya, kurikulum
M-Pembelajaran telah dikenal pasti sebagai pembelajaran masa depan. Oleh sebab
M-Pembelajaran merupakan bidang yang baharu, maka banyak penyelidikan dan pembangunan
perlu dilaksanakan. Perkembangan dalam teknologi mudah alih pada masa kini
turut mengubah corak pembelajaran (Naismith, Lonsdale, Vavoula, & Sharples,
2004). Hasil kajian mendapati pelaksanaan program M-Pembelajaran telah mencapai
hasarat yang ditetapkan ke atasnya. Kajian juga mendapati program
M-Pembelajaran mempunyai banyak kekuatan, di samping terdapat beberapa
kelemahan.
Tuntasnya,
penggunaan M-Pembelajaran amat sesuai untuk dilaksanakan dalam bilik darjah.
0 comments:
Post a Comment