Artikel 1
Research About Mathematics Achievement In The Rural
Circumstance
Oleh: Craig B. Howley dan Erik Gunn
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan kajian ini, didapati antara faktor yang
menyebabkan jurang perbezaan dalam bidang pendidikan ialah pekerjaan ibu bapa.
Ini menyebabkan pencapaian Matematik di kawasan luar bandar merosot berbanding
dengan kawasan bandar. Ini mungkin
berlaku kerana kekurangan perhatian dikalangan keluarga yang berpendapatan
rendah. Ini turut disokong oleh kajian yang dijalankan di Australia di mana
kebanykkan murid di sana tidak menyambung pelajaran tetapi hanya duduk di rumah
ekoran daripada masalah kewangan yang di alami.
Selain itu juga, kajian yang dijalankan menunjukkan
orang yang tinggal di luar bandar dibebani dengan kerenah orang bandar yang
menggelar mereka sebagai tidak berpengetahuan dan bodoh. Mereka dikritik dengan
teruk. Dan Ini mungkin salah satu penyebab berlakunya jurang diantara bandar
dan luar bandar iaitu sikap. Ini memberikan impak yang negatif terhadap
pembelajaran kerana tiada sokongan diberika bagi pendidikan orang luar bandar.
Di samping itu juga, ibu bapa yang tidak
berpengetahuan juga menyumbang kea rah masalah ini. Ini kerana ianya member
impak kepada prestasi murid tersebut. Ini disokong oleh Howell et al (1996)
yang menyatakan bahawa kesan terhadap murid luar bandar adalah kerana ibu bapa
yang tidak bersekolah. Ini menyebabkan perbezaan pendidikan tersebut.
Secara kesimpulannya, berlaku perbezaan di bahagian
pendidikan bagi murid luar bandar dan bandar bermulanya di persekitaran murid
iaitu keluarga. Oleh yang demikian, perhatian sewajarnya perlu diberi kepada
keluarga yang bermasalah untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan luar
bandar.
Artikel 2
Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina
Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina
Oleh: Norawati Binti Hashim
(2004)
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan
kajian ini, faktor minat terhadap Matematik menyumbang kepada pencapaian
Matematik murid sekolah rendah. Jika minat murid terhadap Matematik tinggi,
maka pencapaian mereka juga akan meningkat. Dalam pada itu, minat murid
perempuan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan murid lelaki. Namun
demikian, kajian menunjukkan bahawa faktor jantina tidak mempengaruhi pencapaian
Matematik murid.
Daripada
kajian ini, faktor minat dan jantina mempengaruhi pencapaian Matematik murid dari luar bandar. Sesungguhnya, sekolah
di luar Bandar didapati kekurangan kemudahan jika dibandingkan dengan sekolah bandar.
Pada hemat saya, guru perlu menarik minat murid terhadap Matematik dengan
menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih kreatif dan inovatif.
Dalam pada itu, kajian menunjukkan faktor minat mempengaruhi pencapaian Matematik
murid di luar Bandar.
Selain
itu, guru seyogianya mendedahkan murid kepada teknologi seperti penggunaan ICT biarpun
di bandar atau luar bandar. Dengan demikian, murid dapat menerima perubahan globalisasi.
Pada zaman globalisasi ini, kemudahan ICT haruslah dimanfaatkan dalam
pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Tuntasnya,
kita sebagai guru seyogianya merapatkan jurang pencapaian di antara murid
sekolah bandar dan luar bandar dengan pelbagai strategi. Demi demikian, murid
luar bandar juga dapat menghadapi cabaran pada zaman globalisasi ini.
Artikel 3
Memperkasakan
Pendidikan Luar Bandar
Oleh: Zalika Adam, Faridah Kassim & Mohamad Johdi Salleh (2009)
Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan
kajian ini. faktor-faktor yang mengakibatkan kemunduran pendidikan di luar
bandar termasuklah faktor kemiskinan, faktor kekurangan tumpuan perhatian
terhadap pelajaran, faktor ketiadaan motivasi belajar dalam kalangan murid,
faktor kesukaran mengubah persepsi dan faktor kesukaran saluran teknologi
Sementelahan
itu, usaha yang dapat memperkasakan pendidikan luar bandar termasuklah pilihan
pendidikan yang lebih banyak, peranan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), melengkapkan
infrastuktur, kemahiran dan ketrampilan guru, sistem pentaksiran dan penilaian
di sekolah dan peningkatan program pendidikan di sekolah. Dalam pada itu, terdapat
beberapa cabaran dalam usaha memperkasakan pendidikan termasuklah wujudnya jurang
pendapatan di kawasan bandar dan luar bandar, serta wujudnya jurang pendapatan
di antara koridor utara dan rantau-rantau lain di Malaysia.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa terdapat jurang yang besar di antara pendidikan
luar bandar dengan bandar. Pada hemat saya, sebagai guru, kita haruslah peka
dengan keadaan murid. Selain itu, murid luar bandar perlu diberi perhatian agar
mereka mendapat peluang pendidikan yang sama dengan yang di bandar.
Tuntasnya,
kebajikan dan peluang pendidikan bagi murid dari luar bandar harus
dipertahankan dan dijaga agar dapat meningkatkan pencapaian pendidikan murid
dalam Matematik. Bagi menyumbang ke arah gagasan 1 Malaysia, kesamarataan dari
segi peluang pendidikan harus dititikberatkan biarpun di bandar mahupun di luar
bandar.
0 comments:
Post a Comment