2. Jurang Pencapaian



Artikel 1
Research About Mathematics Achievement In The Rural Circumstance
Oleh: Craig B. Howley dan Erik Gunn

Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan kajian ini, didapati antara faktor yang menyebabkan jurang perbezaan dalam bidang pendidikan ialah pekerjaan ibu bapa. Ini menyebabkan pencapaian Matematik di kawasan luar bandar merosot berbanding dengan kawasan bandar.  Ini mungkin berlaku kerana kekurangan perhatian dikalangan keluarga yang berpendapatan rendah. Ini turut disokong oleh kajian yang dijalankan di Australia di mana kebanykkan murid di sana tidak menyambung pelajaran tetapi hanya duduk di rumah ekoran daripada masalah kewangan yang di alami.
Selain itu juga, kajian yang dijalankan menunjukkan orang yang tinggal di luar bandar dibebani dengan kerenah orang bandar yang menggelar mereka sebagai tidak berpengetahuan dan bodoh. Mereka dikritik dengan teruk. Dan Ini mungkin salah satu penyebab berlakunya jurang diantara bandar dan luar bandar iaitu sikap. Ini memberikan impak yang negatif terhadap pembelajaran kerana tiada sokongan diberika bagi pendidikan orang luar bandar.
Di samping itu juga, ibu bapa yang tidak berpengetahuan juga menyumbang kea rah masalah ini. Ini kerana ianya member impak kepada prestasi murid tersebut. Ini disokong oleh Howell et al (1996) yang menyatakan bahawa kesan terhadap murid luar bandar adalah kerana ibu bapa yang tidak bersekolah. Ini menyebabkan perbezaan pendidikan tersebut.
Secara kesimpulannya, berlaku perbezaan di bahagian pendidikan bagi murid luar bandar dan bandar bermulanya di persekitaran murid iaitu keluarga. Oleh yang demikian, perhatian sewajarnya perlu diberi kepada keluarga yang bermasalah untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan luar bandar.   



Artikel 2
Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina
Oleh: Norawati Binti Hashim (2004)

Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan kajian ini, faktor minat terhadap Matematik menyumbang kepada pencapaian Matematik murid sekolah rendah. Jika minat murid terhadap Matematik tinggi, maka pencapaian mereka juga akan meningkat. Dalam pada itu, minat murid perempuan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan murid lelaki. Namun demikian, kajian menunjukkan bahawa faktor jantina tidak mempengaruhi pencapaian Matematik murid.
Daripada kajian ini, faktor minat dan jantina mempengaruhi pencapaian Matematik  murid dari luar bandar. Sesungguhnya, sekolah di luar Bandar didapati kekurangan kemudahan jika dibandingkan dengan sekolah bandar. Pada hemat saya, guru perlu menarik minat murid terhadap Matematik dengan menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih kreatif dan inovatif. Dalam pada itu, kajian menunjukkan faktor minat mempengaruhi pencapaian Matematik murid di luar Bandar.
Selain itu, guru seyogianya mendedahkan murid kepada teknologi seperti penggunaan ICT biarpun di bandar atau luar bandar. Dengan demikian, murid dapat menerima perubahan globalisasi. Pada zaman globalisasi ini, kemudahan ICT haruslah dimanfaatkan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Tuntasnya, kita sebagai guru seyogianya merapatkan jurang pencapaian di antara murid sekolah bandar dan luar bandar dengan pelbagai strategi. Demi demikian, murid luar bandar juga dapat menghadapi cabaran pada zaman globalisasi ini.


Artikel 3
Memperkasakan Pendidikan Luar Bandar
Oleh: Zalika Adam, Faridah Kassim & Mohamad Johdi Salleh (2009)

Ulasan dan kritikan:
Berdasarkan kajian ini. faktor-faktor yang mengakibatkan kemunduran pendidikan di luar bandar termasuklah faktor kemiskinan, faktor kekurangan tumpuan perhatian terhadap pelajaran, faktor ketiadaan motivasi belajar dalam kalangan murid, faktor kesukaran mengubah persepsi dan faktor kesukaran saluran teknologi
Sementelahan itu, usaha yang dapat memperkasakan pendidikan luar bandar termasuklah pilihan pendidikan yang lebih banyak, peranan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), melengkapkan infrastuktur, kemahiran dan ketrampilan guru, sistem pentaksiran dan penilaian di sekolah dan peningkatan program pendidikan di sekolah. Dalam pada itu, terdapat beberapa cabaran dalam usaha memperkasakan pendidikan termasuklah wujudnya jurang pendapatan di kawasan bandar dan luar bandar, serta wujudnya jurang pendapatan di antara koridor utara dan rantau-rantau lain di Malaysia.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa terdapat jurang yang besar di antara pendidikan luar bandar dengan bandar. Pada hemat saya, sebagai guru, kita haruslah peka dengan keadaan murid. Selain itu, murid luar bandar perlu diberi perhatian agar mereka mendapat peluang pendidikan yang sama dengan yang di bandar.
Tuntasnya, kebajikan dan peluang pendidikan bagi murid dari luar bandar harus dipertahankan dan dijaga agar dapat meningkatkan pencapaian pendidikan murid dalam Matematik. Bagi menyumbang ke arah gagasan 1 Malaysia, kesamarataan dari segi peluang pendidikan harus dititikberatkan biarpun di bandar mahupun di luar bandar.


0 comments:

Post a Comment