6. Pendekatan Pengajaran















Artikel 1
Pendekatan Pengajaran Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik (2011)
Oleh: Abdul Razak Idris & Nor Asmah Salleh

Ulasan dan kritikan:
Artikel ini berkaitan dengan pengenalpastian pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru di sekolah menengah dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru Matematik di sekolah menengah lebih menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Fokus artikel ini ialah pendekatan pengajaran dan pembelajaran guru. Adalah sangat penting bagi para guru untuk melibatkan pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Ramai guru yang menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar dan juga pengajaran  berpusatkan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Didapati, guru-guru lebih suka memilih pendekatan-pendekatan ini kerana ia mampu meningkatkan tahap kefahaman pelajar jika dibandingkan dengan kaedah pengajaran berpusatkan guru.
Pada hemat saya, guru harus mempelbagaikan pendekatan pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat pembelajaran murid terhadap mata pelajaran Matematik. Sesungguhnya, saya berpendapat bahawa kita sebagai guru harus peka terhadap perbezaan individu yang wujud dalam kalangan murid. Justeru, adalah penting bagi guru mengaplikasi pedagogi Matematik yang pelbagai dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.



Artikel 2
Investigatory Approaches In Mathematics Teaching: Implications For Teacher Training In India
Oleh: Dr. Viiayalakshmi Chilakamarri.

Ulasan dan kritikan:
Dalam zaman globalisasi ini, Matematik merupakan mata pelajaran yang sangat sesuai diajar melalui pendekatan penyiasatan. Hasil penyelidikan terbaharu dari negara-negara lain menekankan penggunaan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memberi peluang kepada murid untuk berfikir secara aras tinggi, di samping melalui strategi penyelesaian
Terdapat ramai guru yang tidak berpuas hati dengan cara pengajaran Matematik terutamanya di sekolah rendah dan menengah di India. Hal ini demikian disebabkan mereka tidak memberikan peluang dan persekitaran yang mengarah kepada pemikiran secara Matematik yang secukupnya kepada murid. Dengan itu, guru-guru berusaha untuk membaiki cara pendekatan mereka. Pelbagai kaedah pendekatan digunakan demi meningkatkan tahap kefahaman murid khususnya pendekatan penyiasatan.
Hasil daripada kajian ini, didapati penggunaan pendekatan penyiasatan memberikan impak positif kepada murid. Murid lebih bersemangat untuk melakukan eksplorasi dalam pembelajaran Matematik. Mereka lebih aktif dalam penerokaan.
Tuntasnya, pendekatan penyiasatan amat penting dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.


Artikel 3
Keberkesanan Kaedah Konstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik
Oleh: Zainal Abidin Bin Zainuddin & Afrinaleni Binti Suardi

Ulasan dan kritikan:
Kajian ini adalah berkaitan dengan kaedah kontruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik. Selain itu, kajian ini juga mengupas faktor sikap dan tanggapan pelajar terhadap Matematik selaras dengan kaedah konstruktivisme.
Sesungguhnya, kaedah konstruktivisme ialah proses pembelajaran yang dikembangkan secara aktif oleh pelajar sendiri. Bagi mengenalpasti keberkesanan kaedah konstruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik, pengkaji mewujudkan dua kumpulan pelajar iaitu kumpulan eksperimental yang akan belajar dengan kaedah konstruktivisme, dan kumpulan kawalan yang belajar kaedah tradisional.
Berdasarkan kajian ini, didapati bahawa pencapaian pelajar meningkat sebanyak 15% dengan pengaplikasian kaedah pembelajaran konstruktivism dalam kelas Matematik. Pengkaji juga mendapati bahawa pelajar akan menjadi seorang yang aktif semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan kerana kaedah ini menggalakkan pelajar lebih berfikir, lebih yakin, lebih berkemahiran social. Hal ini demikian kerana kaedah konstruktivisme ialah pembelajaran dua hala.
Pada hemat saya, kaedah konstruktivisme amat sesuai untuk dilaksanakan dalam pengajaran dn pembelajaran Matematik sepertimana yang disokong oleh Piaget. Piaget telah menyatakan kanak-kanak belajar melalui permainan. Justeru, adalah penting bagi guru-guru mengaplikasikan kaedah konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.

0 comments:

Post a Comment