1. Kebimbangan Matematik / Fobia Matematik





















Artikel 1
Mathematics Anxiety Among Secondary School Students in India and its Relationship to Achievement in Mathematics
Oleh: Tahira Khatoon & Sadia Mahmood (2010)

Ulasan dan kritikan:
Sesungguhnya, tahap kebimbangan matematik boleh dipengaruhi oleh beberapa faktor. Didapati faktor jantina merupakan salah satu faktornya. Didapati perempuan mempunyai tahap kebimbangan yang lebih tinggi berbanding lelaki. Ini adalah konsisten dengan kajian yang dijalankan oleh Ramprasad (2003) yang juga mendapati hasil dapatan yang sama. Pada hemat saya, murid perempuan akan berasa malu jika mendapat keputusan yang tidak baik dalam matematik. Justeru, pelajar perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan pelajar lelaki.
Selain itu, faktor jenis sekolah juga dapat menentukan tahap kebimbangan Matematik murid. Kajian menunjukkan murid yang bersekolah di sekolah kerajaan mempunyai tahap kebimbangan yang lebih tinggi. Pada hemat saya, murid yang belajar di sekolah swasta mempunyai persekitaran yang lebih selesa, maka mereka kurang mengalami kebimbangan Matematik. Fulya (2008) juga menyatakan faktor persekitaran mengakibatkan kebimbangan Matematik.
Di samping itu, faktor pencapaian Matematik turut mempengaruhi tahap kebimbangan Matematik. Ma & Xu (2004) menyatakan sekiranya murid mendapat markah yang tinggi, tahap kebimbangan mereka dalam Matematik juga jauh lebih rendah. Hal ini demikian kerana murid yang berprestasi tinggi mempunyai tahap keyakinan yang tinggi dan berminat terhadap Matematik.
Sementelahan itu, persekitaran sekolah sebenarnya juga memainkan peranan yang penting dalam menguji tahap kebimbangan Matematik. Oleh itu, pihak sekolah berperanan penting dalam menyediakan persekitaran yang kondusif setara dengan murid di sekolah swasta. Usaha sedemikian bertujuan untuk membantu murid meningkatkan keyakinan mereka dalam pembelajaran Matematik.
Tuntasnya, memang tidak dapat dinafikan bahawa faktor jantina, faktor jenis sekolah, faktor pencapaian Matematik dan faktor persekitaran sekolah dapat mempengaruhi kebimbangan Matematik dalam kalangan pelajar.


Artikel 2
Math Anxiety In Elementary And Secondary School Students
Oleh: Allan Wigfield & Judith L. Meece

Ulasan dan kritikan:
Hasil dapatan kajian terhadap kebimbangan Matematik dalam kalangan murid di sekolah rendah dan pelajar di sekolah menengah menunjukkan bahawa terdapat dua aspek yang perlu dititikberatkan, yakni aspek kognitif dan aspek afektif.
Jika kita meneliti dari aspek kognitif, didapati murid di sekolah rendah mempunyai kebimbangan Matematik yang sama dengan pelajar di sekolah menengah. Dalam pada itu, didapati kebimbangan murid untuk mendapat pencapaian yang rendah dalam Matematik akan meningkatkan tahap kebimbangan Matematik mereka. Maka, guru seyogianya mempunyai kesedaran terhadap sikap murid dalam kelas agar dapat memberikan pengaruh yang baik terhadap perspektif mereka dalam Matematik.
Dari segi afektif pula, didapati umur tidak memberi kesan terhadap tahap kebimbangan Matematik. namun begitu ia berbeza dengan jantina. Didapati murid perempuan memberikan reaksi negatif afektif terhadap Matematik berbanding lelaki. Kajian yang dijalankan oleh Lafferty (1996) yang menyatakan murid perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik yang lebih tinggi. Hal ini demikiran kerana murid perempuan kurang selesa semasa melibatkan diri dalam pengajaran dan pembelajaran kerana tidak ingin menunjukkan kesilapan. Justeru, murid perempuan mempunyai tahap kebimbangan Matematik yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan murid lelaki.
Tuntasnya, kebimbangan Matematik boleh dibahagikan kepada beberapa aspek, Kesemua komponen memberi kesan kepada persepsi murid, penghargaan terhadap Matematik, dan prestasi mereka dalam Matematik. Oleh itu, guru seyogianya sedar akan komponen tersebut dan cuba sedaya upaya untuk membantu murid dalam mengatasi masalah-masalah Matematik.

Artikel 3
Aspects of Children's Mathematics Anxiety
Oleh: Karen Newstead (1998)

Ulasan dan kritikan:
      Daripada kajian yang telah dijalankan, didapati kebimbangan Matematik dalam kalangan pelajar bermula dari peringkat awal zaman kanak-kanak. Arnold et. Al di dalam Eugene (2010) juga menyatakan kebanyakan kanak-kanak mempunyai sikap negatif terhadap Matematik. Maka, adalah penting untuk mengatasi masalah kebimbangan Matematik dalam kalangan murid dari peringkat awal.
          Selain itu, kebimbangan matematik juga bekait rapat dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru yang menggunakan kaedah alternatif, khususnya kaedah ‘CAN’, dapat mengurangkan kebimbangan Matematik dalam kalangan murid jika dibandingkan dengan guru yang menggunakan kaedah tradisional yakni ‘chalk and talk’.
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Oxford and  Vordick dalam Hasbee et al. (2009), faktor kaedah pengajaran dan pembelajaran menyumbang kepada kebimbangan Matematik dalam kalangan murid sekolah rendah. Guru yang menekankan kaedah penghafalan formula, kaedah latih tubi dan kaedah tradisional dalam pengajaran menyumbang kepada kebimbangan Matematik. Pada hemat saya, selain kaedah pengajaran dan pembelajaran, guru juga perlu meningkatkan keyakinan murid dalam kebolehan Matematik.
Bak kata pepatah, “rentuh buluh biarlah dari rebungnya”. Maka, kebimbangan Matematik dalam kalangan murid harus dikekangi dari zaman kanak-kanak lagi.

0 comments:

Post a Comment