Artikel 1
Kesediaan Guru Sekolah
Menengah Di Daerah Kota Bharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi
Pelajar Berasaskan Sekolah
Oleh: Rosni Zamuddin Shah Bin Sidek, Siti Fatihah Bt Mohamed Salleh
Ulasan dan kritikan:
Kajian
ini adalah berkaitan dengan kesediaan guru sekolah menengah di daerah Kota
Baharu dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah.
Dalam pada itu, sistem ini dilaksanakan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti
dan menggantikan sistem yang sedia ada yakni sistem berasaskan peperiksaan.
Dalam
kajian ini, aspek yang dikaji dalam sistem ini meliputi lima aspek yakni personaliti
pelajar, kegiatan kokurikulum, penilaian berasaskan peperiksaan peringkat
sekolah, peperiksaan Lembaga Peperiksaan Malaysia dan peperiksaan awam. Selain
itu, perbezaan kesediaan antara jantina menunjukkan bahawa tidak terdapat
perbezaan kesediaan di antara guru lelaki dan perempuan.
Menurut
kajian ini, guru-guru mempunyai kesediaan dalam melaksanakan sistem penilaian
prestasi pelajar berasaskan sekolah. Pada hemat saya, pentaksiran yang kini
wujud dan digunakan dalam sekolah sejak zaman dahulu memang dapat digunakan
untuk memperlihatkan tahap, di samping membandingkan pencapaian murid. Sebagai
contoh, guru-guru boleh memanfaatkan ujian formatif dan sumatif, serta sistem
penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah untuk menguji tahap kefahaman
murid dalam pembelajaran.
Tuntasnya,
adalah penting bagi setiap guru untuk mempunyai kesediaan dalam melaksanakan
sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah.
Artikel 2
Keberkesanan Kaedah Penilaian Melalui Internet
Oleh: Azmi Bin
Hj. Awang
Ulasan
dan kritikan:
Dalam era
globalisasi ini, pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam
pendidikan semakin dibincangkan. Kepesatan ICT dalam abad ke-21 telah
menimbulkan cabaran baharu kepada pendidikan pada dewasa ini. Untuk mendukung aspirasi
negara dan mewujudkan masyarakat bermaklumat, maka pelbagai inisiatif untuk
mengintegrasikan penggunaan ICT dalam PdP amat diperlukan. Teknologi maklumat
dan komunikasi (ICT) telah mengubah cara hidup manusia dalam pelbagai aspek.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa cabaran ini membawa kepada implikasi yang besar
kepada PdP dalam bilik darjah. Dalam kajian ini, pengkaji menyatakan bahawa prasarana
telekomunikasi dan sistem maklumat berasaskan multimedia membenarkan pelajar
berinteraksi secara aktif dengan maklumat secara sinkroni atau asinkroni.
Sesungguhnya, melalui portal pendidikan yang disediakan sama ada portal
tempatan atau luar, guru dan murid dapat memanafaatkannya sebaik mungkin. Sebagai
contoh, dalam proses penilaian, sesuatu portal boleh digunakan, di mana ianya
boleh berbentuk interaktif yang membenarkan murid belajar secara kendiri dan
boleh diulang-ulang bagi mendapatkan kefahaman.
Melalui
penggunaan Internet, penilaian secara interaktif dapat disalurkan melalui
talian dan diakses secara jarak jauh. Pembelajaran dalam talian atau
e-pembelajaran ini bukan sahaja menyenang dan menyeronokkan, malahan
membolehkan pelajar belajar di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja. Ini
membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif.
Tuntasnya,
pembelajaran secara maya ini juga membolehkan pelajar meneroka maklumat baru
menerusi perpustakaan digital atau laman web.
Artikel 3
Pengunaan Penilaian Formatif Sebagai Proses Melengkapkan Gelung: Satu Usaha Penambahbaikan
Oleh:
Hamimi fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi
Mohd Zaman dan Aini Hussain
Ulasan dan kritikan:
Artikel ini adalah
berkaitan dengan penggunaan penilaian formatif dalam usaha penambahbaikan
pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan satu kaedah untuk mengumpul, merekod, menganalisa
serta menggunakannya untuk membantu proses pembelajaran (Harlen et al. 1992).
Implikasi
penilaian kepada pelajar termasuklah dapat meningkatkan kesedaran pelajar
tentang tahap pencapaian mereka, di samping dapat meningkatkan penglibatan
pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Memang tidak dapat dinafikan
bahawa penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu kaedah
untuk mengesan pencapaian objektif pembelajaran.
Sesungguhnya,
terdapat dua jenis penilaian berasaskan masa dan tujuan pelaksanaannya yakni
penilaian formatif dan sumatif. Penilaian formatif merupakan satu penilaian
secara berterusan dan dibuat sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (PdP)
berlangsung untuk menilai keberkesanan proses PdP. Manakala penilaian sumatif pula
ialah penilaian pada akhir sesuatu tempoh proses PdP untuk menilai pencapaian
pelajar. Penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran boleh dilakukan
secara berterusan melalui penilaian formatif.
Pada hemat saya,
maklum balas yang diterima merupakan komponen penting yang dapat digunakan ke
arah usaha penambahbaikan kepada proses pengajaran dan pembelajaran bagi
meningkatkan mutu penyampaian guru dan pemahaman pelajar. Namun, ia perlulah
dibuat dengan komitmen daripada kedua-dua pihak agar proses melengkapkan gelung
dapat dilakukan.
Tuntasnya,
penggunaan penilaian formatif dapat menambahbaik sistem pengajaran dan
pembelajaran yang sedia ada di negara ini, di samping mendukung aspirasi negara.
0 comments:
Post a Comment