Artikel 1
ICT as a Learning Tool to Assist Teaching ICT in Primary Schools
Oleh: Ruba
Abu Hassana.
Ulasan dan kritikan:
Artikel ini adalah berkaitan dengan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah. Hasil daripada kajian ini,
yakni semi-struktur temubual dengan
guru-guru dan penyelaras ICT, di
samping pemerhatian di dalam bilik
darjah
mendapati kaedah pengajaran menggunakan ICT di sepuluh buah sekolah rendah di Coventry semasa musim luruh tahun 2005 menunjukkan kesan positif.
mendapati kaedah pengajaran menggunakan ICT di sepuluh buah sekolah rendah di Coventry semasa musim luruh tahun 2005 menunjukkan kesan positif.
Dengan
kata lain, penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dapat membantu
meningkatkan minat dan pencapaian murid. Dalam pada itu, guru-guru boleh
menggunakan perisian komputer dan kemudah ICT, khususnya Internet dalam
pengajaran interaktif. Bagi saya, pengajaran dan pembelajaran yang berteraskan
ICT dapat membantu meningkatkan kualiti pembelajaran murid.
Walaubagaimanapun,
artikel ini juga menyatakan terdapat beberapa halangan utama yang membantutkan
proses pengajaran menggunakan ICT yakni tiada sokongan dan pengajaran bertumpu kepada teknik
tradisional, tiada
prasarana interaktif multimedia,
guru tidak yakin,
serta had pengetahuan dan pengalaman guru dalam bidang ICT. Pada hemat saya,
Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) boleh dijalankan untuk memastikan guru-guru
celik ICT.
Tuntasnya, penggunaan ICT amat penting
untuk membantu guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Artikel 2
Penggunaan ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Di
Kalangan Guru-Guru Pelatih UTM
Oleh:
Noor Mazlan Ahmad Zanzali & Noraziah binti Kassim@Aziz
Ulasan dan kritikan:
Kajian
ini adalah berkaitan dengan penggunaan Information Communication Technology
(ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) Matematik di kalangan guru
pelatih Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Dalam kajian ini, tiga aspek telah
dikaji bagi menjawab persoalan kajian iaitu kelebihan menggunakan ICT dalam PdP
Matematik, kelemahan penggunaan ICT dalam PdP Matematik dan masalah-masalah
yang dihadapi oleh guru pelatih UTM dalam menggunakan ICT dalam PdP Matematik.
Pada
hemat saya, kelebihan menggunakan ICT dalam PdP Matematik adalah lebih banyak
jika dibandingkan dengan kelemahannya. Sesungguhnya, guru-guru boleh
memanfaatkan kemudahan ICT yang disediakan oleh kerajaan dalam sekolah. Sebagai
contoh, guru-guru boleh menggunakan perisian komputer dalam didik hibur
Matematik atau penghafalan sifir.
Tuntasnya,
kekangan yang dihadapi dalam penggunaan ICT diharapkan dapat diatasi dengan
segera. Dengan demikian, barulah sistem pendidikan negara kita dapat
diperkasakan.
Artikel 3
Aplikasi E-Learning
Dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah-Sekolah Malaysia: Isu dan Cadangan
Perlaksanaannya.
Oleh: -
Ulasan
dan kritikan:
Artikel ini adalah berkaitan dengan aplikasi e-learning
dan kepentingannya dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru dan
pelajar. Menurut artikel ini, pendidikan di Malaysia sudah mula mengamalkan
pengajaran dan pembelajaran e-learning yakni Virtual Learning Enviroment (VLE)
di mana ia membantu guru agar proses PdP menjadi lebih menarik, di samping meningkatkan
proses pemahaman pelajar terhadap sesuatu topik.
Pengkaji juga menyatakan adalah amat penting bagi
e-Learning dalam mendedahkan pelajar dan guru dengan kemahiran teknologi
maklumat yang amat diperlukan dalam zaman moden ini. Memang tidak dapat
dinafikan bahawa ICT amat diperlukan dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
namun terdapat banyak faktor lain yang perlu kita lihat, terutamanya dari segi
kos dan juga faktor geografi. Kebanyakkan kawasan terutamanya di kawasan
pedalaman masih belum mempunyai perkhidmatan internet yang mantap.
Lazimnya, kerajaan telah memperuntukkan banyak kos
dalam menyediakan fasiliti ICT di sekolah. Diharapkan para guru boleh
memanfaatkan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan agar meningkatkan kualiti
pengajaran dan pembelajaran. Tuntasnya, segala kekangan harus kita harungi
untuk mencapai pencapaian yang paling maksimum agar dapat mencapai kedudukan
yang setanding dengan negara lain dalam TIMSS dan PISA.
0 comments:
Post a Comment