Artikel 1
Kualiti Guru Permulaan
Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan dari Perspektif Pentadbir
Sekolah
Oleh: Chee Kim Mang
Ulasan dan kritikan:
Kajian
ini telah membincangkan kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru
permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru permulaan Kursus
Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut perguruan di
Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat sebagai guru sekolah
selama enam bulan pertama mereka ditempatkan ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia.
Kajian
ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Data dikutip dengan menggunakan instrumen
Soal Selidik Kepuasan Pelanggan (SSKP). Kaedah persampelan rawak bersistematik
digunakan dalam kajian ini. Sebanyak 105 set soal selidik telah diposkan ke
sekolah-sekolah di mana guru permulaan ditempatkan di seluruh Malaysia.
Sebanyak
83 (79.1%) set soal selidik telah dikembalikan oleh pentadbir-pentadbir
sekolah. Kajian ini juga membincangkan tahap kepuasan pihak pentadbir sekolah
terhadap empat aspek iaitu:
(i)
kualiti diri;
(ii)
pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah;
(iii)
pelaksanaan aktiviti kokurikulum di
sekolah;
(iv)
pengurusan kerja di mana guru
permulaan itu ditempatkan.
Pada
hemat saya, isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh pihak pentadbir
tentang guru permulaan keluaran institut perguruan amat relevan. Jika kita
meneliti dari segi pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah, guru novis sememangnya tidak dapat berprestasi sebagaimana dengan guru
yang berpengalaman.
Artikel 2
Lesen Untuk Guru: Syarat Mengajar Bagi Pelihara Integriti
Profesion
Oleh: -
Ulasan dan kritikan:
Artikel
ini adalah berkaitan dengan lesen atau syarat mengajar bagi para guru. Artikel
ini telah menjelaskan tentang Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) membuat
pertimbangan untuk guru dalam memiliki lesen perguruan. Dalam pada itu, situasi
ini adalah sepertimana profesion lain seperti doktor, peguam dan akauntan.
Adalah dipercayai bahawa tindakan demikian dapat memelihara integriti profesion
itu, di samping menjadikan sistem pendidikan negara kita bertaraf dunia.
Walaubagaimanapun,
cadangan memperkenalkan lesen perguruan masih di peringkat awal dan belum
dikemukakan ke Kabinet. Pada hemat saya, perkara ini mempunyai kebaikan.
Kebaikannya, perkara ini penting untuk mengekalkan integriti perguruan dan
menjaga profesion perguruan. Sesungguhnya, profesion keguruan ini sepatutnya
setanding denganprofesion lain profesion kedoktoran.
Tuntasnya,
untuk memelihara integriti profesion keguruan, adalah penting bagi para guru
bersedia untuk dasar kerajaan pada bila-bila masa.
Artikel 3
Standard Kompetensi Guru
Malaysia
Oleh: Saedah Siraj & Mohammed
Sani Ibrahim
Ulasan dan kritikan:
Guru
merupakan tunjang kepada sistem pendidikan. Guru adalah pelaksana segala dasar
dan matlamat kurikulum yang telah digariskan oleh pihak kerajaan. Tanpa penglibatan
dan sokongan kaum guru, segala perancangan pendidikan yang telah disediakan
akan terbengkalai begitu sahaja. Justeru itu, kependidikan dan perguruan adalah
aspek yang signifikan bagi menjamin kegemilangan sesebuah negara. Guru
merupakan perlaksana kurikulum dan menjadi teras dalam menentukan standard,
mutu dan keberkesanan sistem pendidikan.
Menurut
artikel ini, pendidikan pula merupakan proses penyampaian ilmu pengetahuan dan
kemahiran yang diperturunkan dari satu generasi kepada satu generasi yang lain.
Oleh itu, tidak dinafikan dalam memperkatakan tentang kepentingan pendidikan,
maka guru memainkan peranan utama untuk meyalurkan ilmu dan kemahiran tersebut dalam
pendidikan formal. Ilmu pengetahuan menyuluh kehidupan manusia di dunia dan
akhirat.
Guru
bertanggungjawab mendidik dan memimpin masyarakat. Sememangnya, guru banyak
menyumbangkan khidmat bakti dalam pembangunan bangsa dan negara, lebih-lebih
lagi dalam membentuk sahsiah pelajar. Begitulah peranan guru, satu tugas yang amat
berat tetapi mulia dan murni.
Pada
hemat saya, standard kompetensi guru amat penting bagi meningkatkan kualiti
guru dalam profesion keguruan.
0 comments:
Post a Comment